Warsaw Fashion Film Festival 2

 >>> English version comming soon… <<<

 

Mam nieodparte wrażenie, że większość osób, które obnoszą się z faktem bycia pasjonatami mody, prowadzą blogi albo nawet są dziennikarzami tak naprawdę niewiele o temacie wiedzą. Owszem wymienią jednym tchem swoich ulubionych projektantów i wyznają, że oddadzą życie za szpilki Kirkwood’a lub torebkę Miu Miu, ale zapytani o historię wspomną tylko o Coco Chanel. Absolutnie nie twierdzę, że jestem ekspertem. Nie jestem i mam tego pełną świadomość, dlatego staram się chłonąć wiedzę z każdego możliwego źródła. Jednym z przyjemniejszych jest Warsaw Fashion Film Festival, który już po raz drugi rzuca światło na mniej znane zakątki świat mody.

 

 

W tej edycji mogliśmy zobaczyć sylwetki prawdziwych ikon mody XX wieku. Festiwal otworzył portret Diana Vreeland: The Eye Has To Travel, ilustrujący życie i twórczości pierwszej w historii redaktorki mody magazynu Harper’s Bazaar a później naczelnej Vogue’a. Niezwykle charyzmatyczna, inteligentna i bezkompromisowa postać przez 50 lat niepodzielnie rządziła modą. Pomogła wypromować takie gwiazdy jak Twiggy, Barbra Streisand i Cher, doradzała Jacqueline Kennedy i umieściła Costume Institute of the  Metropolitan Museum of Art. na modowej mapie Nowego Jorku. Bez Diana Vreeland nie byłoby Anny Wintour a diabeł nie ubierałby się u Prady.

 

Kolejną ikoną jest Vidal Sassoon, który za sprawą nożyczek zmienił świat. Wykreował geometryczne fryzury, słynnego boba i stworzył filozofię wash and wear, która w latach 60-tych wyzwoliła kobiety z jarzma salonów fryzjerskich. Jest też autorem fryzury, jaką miała Mia Farrow w Dziecku Rosemary. Film prowadzi nas przez życie Vidala od niełatwego dzieciństwa przez początki kariery po imperium fryzjerskie i współczesne życie.

 

 

Migel Adrover to ekscentryczny projektant, który w 2000 roku podbił nowojorski świat mody. Niestety jego amerykański sen nie trwał zbyt długo.  Call It Balance in the Unbalance to współczesny portret, w którym bohater opowiada o swoim sukcesie, wspomina przyjaźń z McQueen’em i z goryczą przyznaje się do upadku.

 

 

Na festiwalu nie zabrakło polskich akcentów. Beyond Biba to portret urodzonej w Warszawie Barbary Hulanicki, która w latach 60-tych zrewolucjonizowała brytyjski rynek mody. Film nie skupia się tylko na sukcesie sklepu Biba, ale pokazuje Barbarę, jako wszechstronną artystkę odnoszącą sukcesy w modzie, rysunku i architekturze. Muszę przyznać, że ciekawym przeżyciem było oglądać dokument siedząc tuż obok bohaterki.

 

Warsaw Fashion Film Festival to nie tylko pełnometrażowe dokumenty i fabuła (Kim jesteś, Polly Maggoo?) ale też przegląd filmów reklamowych Johana Rencka, którego twórczość na pewno znacie nawet o tym nie wiedząc. Jest autorem spotów H&M m.in. dla kolekcji Versace, Matthew Williamson i ostatnio z Laną Del Rey. Stworzył też reklamy Valentino Valentina i Armani The Tip z Megan Fox. Krótki metraż to też Avat/Garde Diaries prezentujące współczesne ikony mody, od ekscentrycznej Diane Pernet, przez młodą duchem Iris Apfel po jedną z najbardziej znanych blogerek Susie Lau.

 

 

Warsaw Fashion Film Festival to też konkurs dla polskich twórców filmów modowych. Etiudy ubiegające się o tytuł najlepszej były różne, niekoniecznie w dobrym tego słowa znaczeniu. Nie wiem, dlaczego projektanci umiłowali sobie mroczne klimaty w połączeniu z industrialną muzyką i ujęciami rodem z japońskich horrorów. Może się nie znam, ale wydawało mi się, że zadaniem takiego filmiku jest nie tylko pokazanie klimatu kolekcji, który owszem może być mroczny i straszny, ale też zaprezentowanie ubrań. Niestety nie zawsze były one widoczne a dla kontrastu byli też tacy, co doskonale pokazali ubrania tylko zapomnieli o treści. Ale żeby nie było, że Polacy nie potrafią było kilka ciekawych, dobrze nakręconych etiud m.in. Bohoboco i zwycięska Justyna Chrablewska.

 

Ostatni dzień festiwalu to powracająca z poprzedniej edycji Political Dress i warsztaty dla filmowców, które mam nadzieję zaowocują wyższym poziomem polskich filmów modowych.

 

You may also like:

Political Dress

Book Report: Talk About Fashion

Your Sister’s Sister