High Fashion and Sport

Dwie różne idee złączyły się tworząc nową jakość.
Dwa odlegle DNA pobrały się, a efektem jest udane dziecko. -Yohji Yamamoto

 

Hasło odzież sportowa rzadko kojarzymy ze znanymi projektantami, wybiegami czy luksusowymi materiałami. Jednak klasyczny strój do ćwiczeń przeszedł długą drogę z fitness klubu na salony. Logo krokodyla, Y-3 czy skaczącą pumę równie często możemy zobaczyć na ulicach, wieczornych eventach, co na sali treningowej. Jak doszło do pewnej emancypacji starego poczciwego dresu?

 

 

Team Adidas
Adidas od wielu lat współpracuje ze znanymi projektantami mody tworząc oryginalne kolekcje, które bardziej wpisują się w ramy streetwearu i urban fashion niż tradycyjnej odzieży do ćwiczeń. Pierwszym kreatorem, który zdecydował się na współpracę z marką jest Yohji Yamamoto. Połączenie sportowego luzu z japońskim minimalizmem zaowocowało narodzinami linii Y-3. Jej premiera w  2003 roku była zwrotnym  punktem w historii mody. Powstała nowa kategoria, w której wielkie krawiectwo miesza się z komercyjnymi wymogami strojów sportowych. Od niedawna do panteonu gwiazd Adidasa dołączył Jeremy Scott. Amerykanin swoją kolekcją pełną zwierzęcych printów, uskrzydlonych butów i bluz przywrócił markę na pierwsze strony modowych magazynów. Świeże, kolorowe, lekko ironiczne podejście do tematu odzieży sportowej zachwyciło zarówno stylistów, jak i klientów.

 


Kontratak Pumy

Adidas, jako pierwszy zaprezentował kolekcję ubrań sygnowanych nazwiskiem znanego projektanta, ale to Puma kilka lat wcześnie zapoczątkowała ten trend tworząc linię trampek wspólnie z Jil Sander. W 2006 roku Puma zaproponowała współpracę Alexandr’owi McQueen. Całe środowisko modowe z zaciekawieniem oczekiwał kolekcji, zastanawiając się jak uda się połączyć teatralność i nieprzewidywalność projektów McQueena ze sztywnymi normami tworzenia wygodnego obuwia sportowego. Efektem była seria butów
inspirowanych parkour’em i przetrwaniem w miejskiej dżungli. Mówiąc o Pumie nie możemy zapomnieć, że dyrektorem kreatywnym jest sam Hussein Chalayan. Projektant, największy eksperymentator świata mody, który w swoich autorskich kolekcjach potrafi łączyć kryształy Swarovskiego z ciekłokrystalicznymi ekranami i diodami LED. Projektując dla Pumy linię Urban Mobility zabiera nas w
niedaleką przyszłość gdzie luksus łączy się z wygoda i funkcjonalnością tworząc esencje mobilnego życia jet setterów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W basenie i na desce

Niedługo było trzeba czekać by inne firmy zdecydowały się pójść w ślady Adidasa i Pumy.
Comes des Garcones od lat tworzy dla Speedo. „Jest to perfekcyjna współpraca – mówi Adrian Joffe z Comes des Garcones – Speedo robi to, w czym są najlepsi, czyli projektuje stroje kąpielowe, a my robimy to, w czym my jesteśmy najlepsi, czyli projektujemy grafiki.” Efektem są stroje kąpielowe chętnie noszone przez zawodowych pływaków a nawet mistrzów olimpijskich.

 

Vans, firma doskonale znana miłośnikom deskorolki postanowiła zawalczyć o nowych klientów nawiązując współpracę z Marc’iem Jacobs’em. Linia luksusowych trampek i adidasów skierowana jest nie tylko do skejterów, ale do wszystkich ceniących wygodę i
ciekawy design. Idąc za ciosem Vans zaprosił do współpracy amerykańską firmę BILLYKIRK produkującą skórzane akcesoria by stworzyć linię semi-eleganckich butów z zamszu, nubuku, skóry oraz woskowanego płótna.
Design z kortu
Omawiając połączenie mody ze strojami sportowymi musimy wspomnieć o markach, które specjalizują się właśnie w takiej odzieży.
Zielony krokodyl LACOSTE towarzyszy sportowcom już od 1933 roku. Firma zaczynała od produkcji białych koszulek polo dla tenisistów, stopniowo rozszerzając swój asortyment o buty, perfumy, okulary… tworząc imperium, jakim jest dziś. „Każda linia ma swoich dedykowanych designerów, którzy projektują stroje i obuwie używając najnowszej technologii 3D – mówi Gareth Evans, międzynarodowy dyrektor ds. projektów – regularnie wysyłamy zespół resercherów na ulice miast, pokazy, targi by z wyprzedzeniem wiedzieć, co będzie najmodniejsze w następnym sezonie i czego szukają klienci.”

 

Made in Poland
Na polskim rynku moda sportowa silnie łączy się z nurtami streetowymi i awangardowymi. Dominują marki związane z hip-hop’em, tu możemy wymienić chociażby Dill, DryWash, Moro, Orient, PLNY, Prosto, SheRoll, Syndrom i wiele, wiele innych. W przypadku tych marek ciężko mówić o wielkim krawiectwie, ale niewątpliwie z sukcesem zamieniają dres w streetwearowy „must have”. Przemyślanego, wyjątkowego designu na pewno nie można odmówić teamowi projektantek Nenukko. W swoich kolekcjach unisex w wysublimowany sposób łączą awangardę ze sportowym luzem i nonszalancją, tworząc oryginalne stroje dla ludzi zmęczonych sztywnymi normami.

 

Za sprawą kolaboracji marek sportowych z topowymi projektantami powstał nowy sektor w modzie, który idealnie odpowiada na potrzeby współczesnych yuppies. Złoty środek między ubraniami wygodnymi, funkcjonalnymi, tanimi a unikalnym designem,

wysokiej jakości tkaninami i rozpoznawalną metką.